Kom til fernisering i RAMhusets café tirsdag den 11. februar kl. 19.00

 kunstvaerkstederne 06

Birthe Larsen indleder en udstillingsrække med malerier og keramiske kakler i RAMhusets Cafè d. 11. februar, hvor Birthe vil fortælle lidt om baggrunden for sit kunstneriske arbejde.

Birthe Larsen debuterede på Kunstnernes Påskeudstilling i 2018. Hun har bla udstillet sine værker i Galleri Korinth, ved Fåborg; i Italien på Galleria de Marchi i Bologna, og tidligere i Asger Jorns hjemby, Albisola. Birthe er medlem af Kunstværkstederne og Gribskovmalerne, og har sit værksted i Dronningmølle.
I forbindelse med den kommende udgivelse af bogen ’ 101 kunstnere 2020’ skriver Tom Jørgensen, redaktør på Kunstavisen og kunstanmelder i Jyllandsposten således :

’Istedgades berømmelse rækker udover vores hovedstad. Fattig, men trodsig og nærmest indbegrebet af traditionel københavnsk arbejderklasse, ”Istedgade overgiver sig aldrig”, som man siger. Det er dette område bag Hovedbanegården, som Birthe Larsen viser i sine malerier. Det vil være forkert at sige, at det er socialrealisme, hvis der med dette menes en politisk stillingtagen. Det er snarere atmosfæren og stemningen, hun forsøger at vise.
De socialt dårligt stillede I en farveskala, der er holdt i afdæmpede rustrøde, grå og brune nuancer, zoomer Birthe Larsen ind på flokken af hjemløse og andre socialt dårligt stillede mennesker. De sidder på trapper eller småsnakker i grupper med en ludende kropsholdning og en opgivende mine. Birthe Larsen skildrer af og til også de mere heldige. Dem, som har deres på det tørre. Vi ser dem ile forbi flokken ved Mariakirken travlt optaget af deres eget. Alt sammen i kulisser, der svinger fra forfaldne plankeværker og iturevne plakater til enlige nøgne træer, gamle fine herskabslejligheder og funklende nye glaspaladser i form af kontorbygninger. Et miskmask af stilarter, af tidsperioder – og af skæbner.
Birthe Larsen har hele tiden haft et godt øje for bygningernes, skiltenes og gadernes konstruktive muligheder: det fine og dynamiske net af sigtelinjer og flader, de skaber. I en serie nye malerier koncentrerer hun sig om et motiv, man allerede finder, i en birolle, i nogle af de ældre billeder: kraner. Vi ser disse kraner i samspil med hinanden. Ikke som funktionelle maskiner, men nærmest som levende dinosaurusagtige væsener.
De signalerer på én gang noget truende og lettere komisk, som de står der højt hævet over byens tage under en blygrå dansk vinterhimmel. Det er, som om de har deres eget liv uafhængigt af kranføreren i det bittelille styrehus. Det kunne være et billede på en teknologi, der bogstaveligt talt er løbet løbsk, hvis ikke det var, fordi de samtidig har noget girafagtigt komisk over sig. Som så meget andet i Istedgade er de udtryk for signalforvirring og for en generel modvilje mod at blive ensrettet. Og heldigvis for det.
Visuelt stimulerende billedverden Birthe Larsens malerier er fulde af varme, menneskelighed, medfølelse og fortællelyst. Vi går gladeligt på opdagelse i den velkomponerede og visuelt stimulerende billedverden. Øjenfryd. Det er, hvad det er. Udstillingen varer til 1. maj

Til ferniseringen vil der være musikalsk underholdning af Lea og Bjørn, der synger og spiller Evergreens, samt servering af et glas vin, kaffe eller the. Der er gratis adgang,